Kontaktinfo

​​Strandåkra Abbekås

Adress: Örmölla 258 27453 Skivarp

Mobil: 0705-47 54 06

E-Mail: strandakra@swipnet.se

Etik och moral

Hur skall man leva?

F.d. alkoholinformatör och numera vinodlare. Kan det gå ihop?

Ja!  Jag anser att om alkohol kan betraktas på ett mer nyanserat sätt, där smaken och inte ruset är i fokus, då närmar vi oss ett mer eftertänksamt och upphöjt drickande.

  • Vad är det jag dricker?
  • Hur smakar det?
  • Vilka druvor?
  • Ekfatlagrat?
  • Malolaktisk jäsning?
  • Vilken region?
  • Vilken vingård?

Plötsligt börjar man fundera på tillverkningsprocessen och det dryckeshantverk, unikt för just den vingården eller regionen som efterlämnat just den smaken. Det blir ingen anonym bulkvara utan en unik produkt.

Gårdsförsäljning, såväl mat som dryck, inklusive vin och oavsett typ av certifiering, är en naturlig och viktig del i den nya samhällsriktningen som företräder nytänkande, gårdsbutiker, omsorg om råvarorna och tillverkningsprocessen, kärlek till platsen, lokalodlat och småskaligt. Ett studiebesök hos vinbonden i den lokala vingården där man får ta del av dess filosofi, tillverkningsprocess och därefter få uppleva slutprodukten via provsmakning i vineriet och även få köpa en flaska vin med hem borde ses som en viktig utbildningskanal, ett steg i riktning mot ett mer eftertänksamt och upphöjt drickande. Den upplevelsen kan man inte få i en Systembolagsbutik via dess personal.

Det kan inte nog betonas att alkohol och därmed också vin bör intas i måttliga mängder, eftersom en intensiv och långvarig alkoholkonsumtion kan ge kroppsliga skador (och det oavsett om man testat olika slags druvor på ett mer kulturellt sätt med smaken i fokus!)

Man bör ha respekt för alkohol och därmed vin som njutningsmedel eftersom det kan orsaka ett beroende. Vem som helst kan bli alkoholist! Även mycket unga människor! Den slår till slumpmässigt och man kan inte veta om man tillhör den gruppen på ca 10 % , (vuxna män) eller ca 1-6 %, (vuxna kvinnor) som kommer att fastna i ett missbruk. Källa CAN

Majoriteten av svenska folket har redan förändrat sina dryckesvanor, minskat alkoholstyrkan från starksprit och anammat den kontinentala dryckeskulturen och blivit ett vinälskande folk med smaken och inte ruset i fokus. Lokal mat och dryck har gjort intryck vid resor till andra länder, ofta i samband med semester till kontinenten. Vem minns inte Solens smak...

Mitt ibland oss har vi också den gruppen som inte kommer att klara av kontakten med alkohol. Det är viktigt att ha kunskap om beroendesjukdomar och ett öppet, klarsynt förhållningssätt, så att man därmed lättare kan hjälpa den drabbade. Detta är mycket viktigare än förekomsten av urholkade Systembolag, anser jag! Det är så lätt att hamna i en situation, där alla vet om missbruket, men ingen vågar prata om det eftersom det är ett känsligt, tabu-belagt ämne.

Har man därtill hög acceptans för dubbelmoral och hyckleri i ett samhälle, s k dubbla budskap, resulterar det tyvärr i att folk helst inte vill bli inblandade i diverse situationer, där det hade krävts både öppenhet och kunskap att våga prata med en person om dennes riskbeteende innan det blommar ut i ett missbruk. Och om vi från början fått lära oss att skippa skammen över beroendesjukdomar.  

Hyckleri!

Volymer

Systembolaget satsar enorma summor på reklamkampanjer där man basunerar ut att man inte är som andra butiker. Det kan jag hålla med om i ett avseende. De sticker sannerligen ut när det gäller dubbelmoral och hyckleri. Om man hävdar att man har medborgarnas hälsa i fokus och inte att sälja volymer, då hade man vägrat att sälja boxviner i sin regi eller tonat ned sitt självgoda budskap och anpassat det så att det bättre stämmer överens med verkligheten. 

​Boxvinskultur

Boxviner kan vara praktiska när man skall ha fest för många personer. Men boxen är förrädisk då den har en lömsk konstruktion, man ser inte hur mycket man har druckit, det är lätt att bagatellisera sitt drickande och ta ytterligare ett glas. Hållbarheten är sämre för vin i plastpåse. Visserligen svavlas det mer, men det bör drickas upp inom en viss tid. Tillhör man den delen av befolkningen som har högre risk att fastna i ett missbruk kan boxen som rymmer mycket och väger lite definitivt vara en inkörsport för missbruk. Det viktigaste synes vara att bara det sker i Systembolagets regi, så är det okej. Lördagsöppet och leverans till dörren är också okej, huvudsaken att det är Systembolaget som levererar. Man talar om vikten av att alkohol inte skall vara lättillgängligt. Men med Systembolagets regler för hemleverans behöver man ju inte hänga på låset i tid och otid, då man redan i en leverans tankat hem 3 boxar och 6 flaskor. Att Systembolaget skall få fortsätta med hemleveranser av billiga boxviner (och dessutom få kalla det ansvarsfull alkoholpolitik) är i mina ögon varken något hedervärt eller något att kämpa för, bara en tickande bomb mot folkhälsan, såväl kroppslig som psykisk ohälsa. Men eftersom Systembolaget välsignat detta nya dryckesbeteende, så är det väl ingen fara, anser kanske folk?

Ständiga extrapriser

Billiga boxviner kan väl anses som ständiga extrapriser, en mängdrabatt. 

Samma vin kan vara dyrare på vingården än via inköp på Systembolaget eftersom de köper in sådana mängder och kan pressa priserna. Märkligt. Annars bruka ett viktigt styrmedel vara att höja priserna för att ändra folks beteenden. Är det verkligen statens uppgift att prispressa vin åt folket, i synnerhet torra viner med maskerat hög sockerhalt? 

Socker

Hade man infört en sockerskatt i Sverige hade en stor andel av vinerna som Systembolaget saluför istället blivit dyrare och inte ansetts som de lämpligaste vinerna avseende hälsan. Folk hittar snabbt sina favoriter, men att inta socker i flytande form vare sig det är i läsk eller vin främjar inte hälsan om det blir en dryckesvana. 

"Kändisvinerna" som Systembolaget saluför, det ena mer mediokert än det andra, om inte det anses som reklam och en direkt uppmaning "-Köp det här vinet! Du gillar ju den här kändisen och då gillar du säkert även det här vinet, vars vinfirma kändisen lånat ut sitt namn till!" ...Om inte detta är försäljningsknep så vet jag inte vad som är det! Oavsett kvalitet så anser jag personligen att det är något ängsligt svenskt att förlita sig på en svensk känd person som mellanhand istället för att nyfiket gå direkt till källan; vingården eller kooperativet och undersöka deras filosofi. Varför kan inte vinet stå på egna ben utan måste ha draghjälp av en svensk kändis? Det är ungefär som alla leksaker, läsk - och godisartiklar som prånglas ut med hjälp av Disney-figurer.  

Etikettmoralister

Systembolaget är inkonsekventa etikettmoralister. Varför tillåter de vissa, men förbjuder andra med motiv i samma genre? 

Snedvriden marknadsföring

Om man förflyttar sig utanför Sveriges gränser anses​ vinturism/ gårdsförsäljning och alla pittoreska, små vingårdar man kan få besöka där som något otroligt positivt. Men om man vill bedriva samma verksamhet här, då ses man med misstänksamhet och anses vara en fara för folkhälsan. Det kallas för diskriminering. 

Det borde inte vara så svårt och krångligt att kunna hantera gårdsförsäljning på ett säkert sätt i en tid då vi har förarlösa bilar (inte bokstavligen men bildligt talat!) d. v. s. all tillgänglig teknik, kombinerat med tydlig lagstiftning på området. Men verksamhet som inte anses önskvärd i landet, gärna utomlands men inte här, beskattas ihjäl, som t ex provsmakningar av vin på den egna vingården.

 

Systembolaget gör reklam för och möjliggör gårdsförsäljning i andra länder som de köper in vin ifrån förutom Sverige. På vinetiketten står alltid en adress och ibland en hemsida. Det är bara att ta färjan från Trelleborg till Tyskland förutom Danmark, som är det närmsta vinlandet, där man kör via Öresundsbron eller ta tåget till Italien och uppleva gårdsförsäljning som man förbjuder här. Det är snedvriden marknadsföring, bekostad av våra skattemedel! 

Sverige är det enda landet i EU som inte tillåter gårdsförsäljning, och i hela världen är det Nordkorea, den muslimska världen, Kuba? och några få till...Är det något att vara stolt över? 

​Man uppger att man inte kan behålla Systembolaget om man tillåter gårdsförsäljning. Det kan vi!  Den dåvarande konkurrenskommissionären Neelie Kroes bekräftade "att det är möjligt att kombinera alkoholmonopol med gårdsförsäljning"  och kommissionens svar: ”att lokal alkoholförsäljning direkt till konsument skulle vara ett undantag från Systembolagets ensamrätt. Men med hänvisning till en dom i EU:s domstol konstaterar Kroes att ett sådant undantag inte skulle fordra att det statliga handelsmonopolet avskaffas.” 

Men varför behålla ett urholkat Systembolag? Bättre då med ett reformerat, ärligare "vuxnare" Systembolag vilket också inbegriper att uppfatta sina kunder som myndiga vuxna, alltså utan all självförhärligande, förljugen reklam. Alla miljoner man sparat in på nuvarande Systembolagspropaganda hade man avsatt till folkhälsan istället. Var kan man få den mest trovärdiga informationen? Från dem som har erfarenheter av det. Låt nyktra alkoholister som finns mitt ibland oss visa vägen, inte bara via ett studiebesök i högstadiet. Då kommer ämnet definitivt att bli mer naturligt och mindre tabustämplat.  

​Efter en tids "avprogrammering" från nuvarande system, hade man kunnat göra en undersökning bland folk om man ville behålla Systembolaget i reformerad form eller om man känt sig tillräckligt mogen och trygg inombords, med en ny medvetenhet och nya verktyg till hands, att även tillåta dessa fantastiska delikatessbutiker som man finner utomlands med diverse lokala delikatesser, lufttorkade saker, ost, bröd, oliver...och vin (man köper en flaska och inte en box!). Det är annat det än den sterila stämningen och inredningen på Systembolaget. Nej, det är väl för farligt för oss! 

I både Frankrike och Danmark lever man med alkoholen nära inpå sig, lättillgängligt kan den inhandlas i matvarubutiken. 

I vinlandet Frankrike har vinkonsumtionen bland både vuxna och unga​ minskat, " för många fransmän har vinet gått från att vara en vardagsdryck till att bli en festdryck" , " man dricker te, buteljerat vatten eller läsk till maten i allt större utsträckning", "franska ungdomar idag börjar dricka vin mycket senare än vad deras föräldrar gjorde. De köper vin mer sällan men till högre pris när de väl köper. Unga under 35 år spenderar mest pengar per flaska vin av alla fransmän. Men de ser vinet som en dryck framför allt för festliga tillfällen och de är ombytliga" Ur Vinlandet Frankrike- Trend och Tradition av Britt& Per Karlsson

I Danmark har konsumtionen ökat bland både unga och vuxna i Danmark. För höga, felaktigt rekommenderade doser resonerar man i Danmark. 

​I Sverige har vi låst in alkoholen och den har fått större proportioner än vad den borde ha. Allt som är förbjudet är spännande. 

Desto värre har vi som folk tillåtit oss att få inpräntat att vi vuxna individer inte kan klara av att hantera det här. Vi kan inte tänka självständigt, utan staten bör tänka åt oss i den här frågan. Istället för att se det positiva med medborgare som kan tänka självständigt, som har en egen inre kontroll, vill staten gärna framhäva vikten av den yttre kontrollen annars går samhället i princip under, ungefär som miljösekternas undergångsbudskap. Tidigare fick man inte ens vidröra flaskorna på Systembolaget, men det har ju lättats upp. ​

I mina ögon är monopolbutiken ungefär som vilken butik som helst. Det som skiljer monopolbutiken från andra butiker är att ingen vanlig butik hade haft råd med den mängden dyra reklamkampanjer och opinionsbildning, ytliga, osanna budskap av kontroll som ständigt måste påminnas. Att vi minsann inte är som andra folk i EU, nästan som om vi har en annan typ av DNA? Vi anses inte tillräckligt vuxna nog att ta ansvar för vår alkoholkonsumtion och kommer såklart aldrig att bli det heller, enligt Systembolaget om nuvarande system får råda.

Det är här det skaver, anser jag. Varför inte säga som det är att det egna existensberättigandet av Systembolaget kommer före folkhälsan, så hade budskapet och attityden kanske varit lite mindre beskäftig?

Att Systembolaget inte kan leva upp till det som basuneras ut via reklamkampanjerna, genom att vin säljs i stora volymförpackningar och hemleveranser, ursäktas med...ja, vad?..."det är inte bra, men kan inte förbjuda det enligt EU?", " nu är det så, och vi kan inte göra någonting åt det?" eller att de tappar kunder som inhandlar på nätet istället eller i Tyskland?

Det är viktigt att barn och ungdomar skyddas. De skall inte ha tillgång till alkohol. Barn skall inte få "smaka". Hjärnan är inte fullt utvecklad förrän vid 25-års åldern. Förutom otillgänglighet är det viktigt att ha kunskap om beroendesjukdomar och ett öppet, klarsynt förhållningssätt.  

Jag upplever att man har mindre skygglappar och ett rakare förhållningssätt i Danmark. Då är det lättare att ta sig an problemen och jag är övertygad om att Danmark kommer tillrätta med det här. Högre rekommenderade doser är inte mer "hygge". I FN-rapporten World Happiness Report 2019 ligger Danmark i topp efter Finland. Det går bra för Danmark och alkoholkonsumtionen brukar öka vid en högkonjunktur i landet. 

Av de 140 valutor som handlas mot euron var den svenska kronan en av dem som presterat sämst under 2019, enligt Sverigechefen för Nordea Markets, Kristina Magnusson Bernard. Endast Haiti, Jamaica och Ghanas valutor hade gått sämre än den svenska. Den svenska kronan är körd i botten.

​Sverige har lägre alkoholkonsumtion än Danmark. Men stämmer den med verkligheten? Det är kanske som med arbetslöshetssiffror. Det är viktigt att det ser bra ut i statistiken. Den betydande införseln av alkohol från Tyskland, hur mäts den?

Om nu folket i Danmark med tanke på placeringen i World Happiness Report förmodas dricka i glädje, så verkar vi av samma anledning skåla i sorg. På listan över lyckligaste folket, hur vi mår, kommer Sverige sist i Norden. Många barn, ungdomar och vuxna i Sverige mår dåligt. Livskvalitet beror på många saker. Men borde inte vi i Sverige må något bättre med en sådan "förträfflig politik", däribland alkoholpolitik? Kanske dags att ägna sig åt lite självkritik, som man vågar göra i Danmark?

​Det är en hel del hämmande "DDR-stuk" över Sverige, måste jag säga. Budskap av dubbelmoral är ett slags folkförakt och Systembolagets alkoholpolitiska propaganda är ett exempel på detta. Samhällssystemet prioriteras framför människan. Nä, bättre än så här kan vi väl?!

Skickliga svenska vinodlare och vinmakare uppmärksammas utomlands och erhåller utmärkelser för sina kvalitetsviner och vinbönder är ett envist och tåligt släkte. Svenskt vin har nyss börjat sin resa och den resan kommer att fortsätta och går inte att stoppa oavsett gårdsförsäljningens vara eller icke vara. Folk hittar alltid nya vägar, även i det statligt kontrollerade boxvinets förlovade land.

AA, Anonyma Alkoholister är en självhjälpsrörelse där alkoholister hjälper andra att tillfriskna från sin alkoholism genom att dela sina erfarenheter, förhoppningar och styrka med varandra. Läs mer på www.aa.se

Eva Nilsdotter Olsson, ekologisk vinbonde och sommelier​